Ezek után felmerül egy kérdés , miért volt a törököknek annyira fontos, hogy totálisan elpusztítsák a pálosokminden tárgyi emlékét ? A kérdésre a választ a Magyar királyság és a Pálos rend szoros kapcsolatában kell keresni.
A szerzetesrendet gyakorlatilag királyi alapításúnak tekinthetjük. Erre tényre világít rá IV. László királyi oklevele,
melyben megemlíti, hogy a Szentkereszti kolostort az ősei alapították. Szent Özséb Esztergomi kanonoka Pálos rend megálmodója és alapítója. Források azt írják róla, hogy egy király közeli magas rangú nemesi családból származott
A törököknek azért volt fontosmegsemmisíteni a királyi hatalommal együtt a pálos rendet, mert úgy tekintették, hogy ők biztosítják a lelki támaszt és az ideológiai hátteret a Magyar Szent Koronát képviselő király uralkodásában. Politikailag is érdekük volt, hogy végezzenek a pálosokkal, mint ahogy a Habsburgok is korlátozták mozgásterüket, majd később II. Józsefalatt be is tiltották. Ezzel szemben a nép szeretetét és bizalmátmind végig élvezték a századok során. Meg kell még említeni a Római Katolikus Egyház viszonyát a Pálos szerzetesrenddel. Több estben előfordult, hogy kitiltották őket bizonyos egyház megyékből. Ilyen volt a pécsi püspök este is, mikor a templomból fegyveresekkelzavarta ki az atyákat. Indoklásként ennyit mondottak: Minden bajnak okozója a Pálos rend.A nem túl jó viszony hátterét a „pálosságban” találhatjuk meg. A pálos liturgiákban több az ősi keresztény, kopt és
a gnosztikus elem . Tovább vizsgálódva megtudhatjuk, hogy a pálos szógyűjtő névként is felfogható. Az első jelentése : a teremtő Isten Bál ősi nevét idézi fel. A második: a három Páli minőségre utal, gondolok a szkíta, remete,és az apostol Szent Pálra. Mindegyik Szentnek a jellemző tulajdonságát az atyák a hosszú kolostori életük során megismerték és a testi, lelki gyakorlatok során mindennapi képességé fejlesztették.A három fő képesség :
(1)Az elvonuló, Istennel közvetlen kapcsolatot teremtő. -- Példa: Olyan közelségbe kerültek a Teremtővel. hogy
haláluk pillanatában testük romlatlanná vált. Aferences rendű Kapisztrán Szent János mondta egyszer a pálosokról. „Ha valaki Szenteket akar látni, menjen Nosztrára.”
(2)A Jézusi életutat követő és hirdető. /apostoli/-- Példa: A küldetésükre jellemző, hogy 300 év alatt több száz
kolostor épült a Föld minden táján. APortugál királynő 300 pálos atyát küldött Kolumbusz mellé kisérő-
nek, hogy hirdesséka Jézusi tanítást . Az „Új Világ”felé 1494-ben indultak el a Palos nevű kikötőből.
Az 1500-as évek a felfedezések és az öldöklések kora volt. Nemcsak a Balkánról, hanem Dél- Európából
is elindult a mészárlási hullám. A Habsburg családból származó I Károly spanyol király tébolyult hatalmi
politikája és kapzsisága okozta ötszázezer inka indián halálát. A királyi megbízottPizarro parancsainak
ellenszegülő pálos atyákat erőszakos úton eltávolították, majd a helyükre Spanyol ferencesek kerültek.
(3)Az Életre rontó erők megfékezője.--Példa: Pár száz pálos atya és földműves védte meg a visegrádi várat
és az ott őrzött Szent Koronát. Az atyák nem voltak híján a kardforgatás művészetének magas szintű
művelésében. A testi gyakorlatok erre a képességre is kiterjedtek.
(+1) A legfontosabb képesség a Szűzanyai önzetlen megbocsátó szeretet. Jézus is ezt kéri tőlünk.
A pálosok féltett kincsük a Czestochowai „fekete Madonna”,melyet 16 alapító atya vitt magával az anyaországból Jasna Gorába.
A folytatásban a Tisztelt Olvasó részese lehet egy képzeletbeli bírósági tárgyalásnak, ahol Önök alakíthatják megaz esküdtek testületét. A további részvevők, a sértett: a megjelent pálos atyák, kik benyújtják kérelmüket, valamint a gyanúsított: a Magyar Nép elnyomói, időrendi sorrendbe, a Török és a Habsburg Birodalom, a nagy Szovjetunió és apénz hatalma. A sor végét az általuk megbízott védőügyvéd zárja.
A hosszabb bevezetésben, mely egyben az ügyész vádirata ,megismerhetjük a bűncselekmény tárgyát, megtudhatjuk
milyen motivációk késztették a tetteseket a bűncselekmény elkövetésére. Bemutatja a per első bizonyítékát a pálosok visszatelepülésükről készült írásos feljegyzést, melynek segítségével azonosítja a Szent Pál kolostort és annak helyét Ezzel bizonyítás nyert, hogynem a Budakeszi út 93 számnál volt a főkolostor. A pálosi lelkületet elemző részben a leírt ismeretek remélhetőleg közelebb vitték az Olvasót az elfelejtett szerzetesrend megismeréséhez.
A bírósági tárgyalás leghosszabb és egyben legizgalmasabb része, a bizonyítási eljárás következik. Három fajtabizonyítékot ismerünk: közvetett ( az oklevél, kódex, kép ), ráutaló (az igazoló események, történetek ,összefüggések) és a közvetlen (leletek).
Képen: egy régi pálos festmény és a solymári vár avagy kolostor ma